Jest to pierwszy krok, który musimy wykonać, aby uregulować sprawy po śmierci bliskiej osoby w sprawach dotyczących spadku, o ile chcemy go przyjąć. W czasie pierwszych 6 miesięcy od dowiedzenia się o śmierci osoby, której jesteśmy spadkobiercami, możemy złożyć oświadczenie, czy chcemy spadek przyjąć czy odrzucić, natomiast po upływie tego terminu spadek automatycznie przyjmujemy z dobrodziejstwem inwentarza. W każdej z tych sytuacji możemy zgłosić się do notariusza, aby uregulować sprawę i móc rozporządzać majątkiem, który odziedziczyliśmy. Czynność ta składa się z dwóch lub trzech części i polega na stwierdzeniu dziedziczenia spadku po osobie zmarłej. U notariusza muszą stawić się osobiście wszyscy spadkobiercy ustawowi i testamentowi. Jeżeli nie jest to możliwe, sprawę należy uregulować sądownie.
W szczególnych przypadkach notariusz może wymagać przedstawienia dodatkowych dokumentów.
Protokół otwarcia i ogłoszenia testamentu: taksa notarialna 50 zł + VAT, koszt wypisów (zależny od ilości stron aktu) – 6 zł + VAT za stronę.
Protokół dziedziczenia: taksa notarialna – 100 zł za sporządzenie protokołu dziedziczenia + min. 50 zł za oświadczenie o przyjęciu/odrzuceniu spadku (50 zł od jednej osoby) + VAT, koszt wypisów (zależny od ilości stron aktu) – 6 zł + VAT za stronę.
Akt poświadczenia dziedziczenia: opłata za wpis do Rejestru Spadkowego – 5 zł, taksa notarialna – 50 zł + VAT, koszt wypisów (zależny od ilości stron aktu) – 6 zł + VAT za stronę.
Dodatkowo, w zależności od rodzaju nieruchomości, którą odziedziczyliśmy, będą potrzebne analogiczne dokumenty, jak w przypadku darowizn: lokalu spółdzielczego, lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość lub działki.
W szczególnych przypadkach notariusz może wymagać przedstawienia dodatkowych dokumentów.
Na całkowity koszt aktu składa się: taksa notarialna + VAT, opłaty sądowe, podatek od czynności cywilnoprawnych (w przypadku działu spadku ze spłatą – 2% od wartości otrzymanego prawa majątkowego ponad udział przysługujący przed działem spadku), koszt złożenia wniosku wieczystoksięgowego przez notariusza – 246 zł, koszt wypisów (zależny od ilości stron aktu) – 6 zł + VAT za stronę.
Czynność ta stanowi drugi krok, który możemy wykonać po sporządzeniu aktu poświadczenia dziedziczenia lub po otrzymaniu prawomocnego postanowienia sądu o nabyciu spadku. Nie jest to jednak czynność konieczna, ale często praktykowana, kiedy spadkobierców jest kilku i chcą oni dobrowolnie podzielić się odziedziczonymi nieruchomościami (odpłatnie lub nieodpłatnie). Aby dokonać tej czynności, konieczne jest wcześniejsze zgłoszenie i rozliczenie się z Urzędem Skarbowym z podatku od spadków i darowizn.
Polega na odrzuceniu przez spadkobiercę spadku należnego mu po osobie zmarłej. Warto dodać, że czynność ta może być przeprowadzona w przypadku, kiedy nie minęło pół roku od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swojego powołania. Jeżeli w ustawowym terminie 6 miesięcy oświadczenie o odrzuceniu spadku nie zostało złożone, spadkobierca dziedziczy spadek. Ważne jest również, że spadku nie da się odrzucić „na zapas”. Mamy do tego prawo tylko wtedy, kiedy zostaliśmy już do niego powołani. Jeżeli spadek chcemy odrzucić w imieniu osoby małoletniej, będzie potrzebne dodatkowo prawomocne postanowienie sądu zawierające zgodę na dokonanie takiej czynności.
W szczególnych przypadkach notariusz może wymagać przedstawienia dodatkowych dokumentów.
Dane personalne spadkodawcy i spadkobiercy oraz w przypadku testamentu windykacyjnego dokumenty pozwalające opisać składnik będący przedmiotem zapisu (np. akt nabycia, wypis z rejestru gruntów).
W szczególnych przypadkach notariusz może wymagać przedstawienia dodatkowych dokumentów.
Na całkowity koszt aktu składa się: taksa notarialna + VAT. Wysokość taksy uzależniona jest od rodzaju testamentu.
Wywołuje skutek dopiero z chwilą śmierci spadkodawcy. Można w nim zapisać majątek określonej osobie lub pozbawić ją prawa do spadku. Testament może obejmować cały majątek lub jego poszczególne składniki, które można zapisać wskazanym w nim osobom.
Kancelaria Notarialna – Notariusz Wojciech Urbanowicz. Świadczymy obsługę notarialną osób fizycznych, firm i instytucji publicznych w Suwałkach. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.